Życiorys
Pianista urodzony w 1984 roku w Łodzi. Ukończył z wyróżnieniem Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną im. Henryka Wieniawskiego w Łodzi (2003), gdzie kształcił się pod kierunkiem Anny Liszewskiej oraz Barbary Talmy-Sutt. Był wielokrotnym uczestnikiem Międzynarodowych Kursów Interpretacji Muzycznej w Nowym Sączu w klasie prof. Barbary Halskiej. Ukończył z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi (2008), w klasie fortepianu prof. Bogusława Wódki, kameralistyki prof. Bogusława Pikały i nauki akompaniamentu prof. Elżbiety Różyckiej-Przybylak. Swoje umiejętności pianistyczne doskonalił na kursach mistrzowskich m.in. takich profesorów, jak: Andrzej Jasiński, Grzegorz Kurzyński, Yossi Reshef, Kurt Seibert, Waldemar Wojtal.
Zainteresowania naukowe i artystyczne pianisty koncentrują się wokół muzyki rosyjskiej przełomu XIX i XX wieku. Jego praca magisterska i recital dyplomowy poświęcone były wykonawstwu III Koncertu fortepianowego d-moll op. 30 Sergiusza Rachmaninowa. W związku z przewodem doktorskim zafascynował się życiem i twórczością Aleksandra Skriabina. Na podstawie dysertacji pod tytułem Ideologia twórcza kompozytora jako podstawa kształtowania interpretacji wykonawczej w wybranych miniaturach i sonatach fortepianowych Aleksandra Skriabina uzyskał w 2016 roku stopień doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka. Fragmenty rozprawy zostały opublikowane w formie cyklu artykułów w półroczniku naukowo-artystycznym „Notes Muzyczny”.
Działalność artystyczna pianisty skupia się głównie na muzyce kameralnej ze szczególnym uwzględnieniem literatury wokalnej. Jako pianista towarzyszący był wielokrotnie nagradzany za wyróżniający akompaniament na festiwalach i konkursach o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich, podczas których współpracował z wybitnymi pedagogami śpiewu, m.in. Jerzym Artyszem, Raffaele Cortesim, Tomaszem Herbutem, Siergiejem Leiferkusem, Jard van Nes, Udo Reinemannem, Teresą Żylis-Garą. Brał udział w wielu koncertach jako solista i kameralista, m.in. w Filharmonii im. A. Rubinsteina w Łodzi, Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, Żelazowej Woli, na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina i Zamku Królewskim w Warszawie, w Akademii Muzycznej w Rheinsbergu (Niemcy).
W pracy zawodowej od 2008 roku związany jest nieprzerwanie z Państwową Szkołą Muzyczną im. Karola Kurpińskiego w Kutnie oraz łódzką Akademią Muzyczną, gdzie do 2016 roku był asystentem w klasie fortepianu prof. Bogusława Wódki, a obecnie pracuje jako adiunkt na Wydziale Wykonawstwa Instrumentalnego, akompaniując w klasie wokalnej prof. Ziemowita Wojtczaka oraz w klasie skrzypiec prof. Łukasza Błaszczyka. Pianista współpracował także z łódzkimi instytucjami muzycznymi, m.in. ZSM im. Stanisława Moniuszki oraz Teatrem Muzycznym w Łodzi w ramach spektaklu słowno-muzycznego „Chopin i jego zaczarowany fortepian” (2010). Koncertował z orkiestrą Polish Camerata w związku z projektem „Arcydzieła muzyki fortepianowej W. A. Mozarta” (2021). Uhonorowany odznaką ministerialną „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.
Poza tematyką muzyczną interesuje się filozofią wieczystą, psychologią transpersonalną oraz webmasteringiem: JavaScript (ES6+, TypeScript, DOM, jQuery, React, HTML5, CSS3, Sass) ▪ PHP (Symfony, Laravel, SQL, WordPress) i programowaniem komputerowym na platformy Windows, Android i Arduino: C/C++, Delphi (WinAPI, VCL) ▪ Java SE (Android SDK, JavaFX).
Repertuar
Poniższa lista zawiera najważniejsze utwory, które miał przyjemność wykonywać w trakcie swojej edukacji pianistycznej.
Johann Sebastian Bach
- Preludia i Fugi z Das Wohltemperierte Klavier BWV 846-893
tom 1. c-moll, cis-moll, es-moll, G-dur, g-moll, gis-moll, h-moll
tom 2. C-dur, Es-dur, dis-moll, E-dur, fis-moll, g-moll - Toccata c-moll BWV 911
- Chromatyczna fantazja i Fuga d-moll BWV 903
- Koncert włoski F-dur BWV 971
Joseph Haydn
- Sonata As-dur Hob. XVI: 46
Wolfgang Amadeusz Mozart
- Fantazja c-moll KV 475
- Koncerty fortepianowy C-dur KV 467
- Koncerty fortepianowy A-dur KV 488
Ludwig van Beethoven
- Sonata A-dur op. 2 nr 2
- Sonata D-dur op. 10 nr 3
- Sonata A-dur op. 101
- Trio fortepianowe "Arcyksiążęce" B-dur op. 97
- Wariacje "Eroica" Es-dur op. 35
Fryderyk Chopin
- Etiudy z op. 10 nr 1, 2, 3, 4, 7, 9, 12
- Etiudy z op. 25 nr 1, 2, 9, 11, 12
- Mazurki z op. 17, 59
- Nokturny op. 27 nr 1, op. 55 nr 2, op. 62 nr 2
- Walce op. 34 nr 1 i 3, op. 64 nr 1 i 2
- Impromptu As-dur op. 29
- Fantazja-Impromptu cis-moll op. 66
- Polonezy op. 26 nr 2, As-dur op. 53
- Polonez–Fantazja As–dur op. 61
- Scherza h-moll op. 20, E–dur op. 54
- Ballady g-moll op. 23, f-moll op. 52
- Pieśni op. 74
Ferenc Liszt
- Etiuda koncertowa Waldesrauschen
- I Koncert fortepianowy Es-dur
- Après une Lecture de Dante: Fantasia quasi Sonata
César Franck
- Preludium, chorał i fuga (1884)
Johannes Brahms
- Intermezzi E-dur op. 116 nr 4, A-dur op. 118 nr 2
- Trio fortepianowe H-dur op. 8
Modest Musorgski
- Pieśni i tańce śmierci
- Z izby dziecięcej
Gabriel Fauré
- Nokturn h-moll op. 119
Isaac Albéniz
- El Albacin, ze suity "Iberia"
Aleksander Skriabin
- 24 Preludia op. 11
- Preludia op. 16 nr 3, op. 22 nr 3, op. 27 nr 1
- Enigme op. 52 nr 2
- Ironies, Etude op. 56
- Désir, Caresse dansée op. 57
- Feuillet d'album op. 58
- Etrangeté op. 63 nr 2
- IV Sonata op. 30
- IX Sonata op. 68
Siergiej Rachmaninow
- Etiuda d-moll op. 33 nr 5
- Etiudy z op. 39 fis-moll nr 3, h-moll nr 4, es-moll nr 5
- Trio elegijne d-moll op. 9
- III Koncert fortepianowy d-moll op. 30
Karol Szymanowski
- Mazurki op. 50 nr 1-4
Siergiej Prokofiew
- III Sonata a-moll op. 28
Dymitr Szostakowicz
- Trio fortepianowe e-moll op. 67
- Satyry op. 109
Miłosz Magin
- Tryptyk polski